HET TEAM VAN UTRECHT CENTRAAL
KIJKT TERUG OP EEN SUCCESVOL 2019!

EEN GASTVRIJ UTRECHT CENTRAAL ZIJN WE SAMEN!

DE GASTVRIJHEIDSHELDEN

In april dit jaar zijn we gestart met het eerste gastvrijheidshelden programma. Er is een kerngroep gastvrijheidshelden gecreëerd, die als ambassadeurs met gastvrijheid op het station aan de slag zijn gegaan! Vervolgens zijn we in september gestart met een tweede groep helden. De groepen zijn samengevoegd en hebben met elkaar op 29 oktober 2019 een super gaaf evenement georganiseerd. Daarover meer in dit magazine!

MIRJAM AAN HET WOORD...

2019 nadert z'n einde. Vertel; wat hebben we met elkaar allemaal ondernomen het afgelopen jaar?

"In 2019 is veel gebeurd in ons gastvrijheidsprogramma. We zijn doorgegaan met het uitrollen van de gastvrijheidstrainingen en we zijn gestart met de ontdektours op Utrecht Centraal. Daarnaast is een 12-tal gastvrijheidshelden opgeleid die nu enthousiaste ambassadeurs zijn voor het programma. Het inbedden van het gastvrijheidsprogramma in de hele organisatie was ook een doel. Op 8 andere stations is het gastvrijheidsprogramma gestart dit jaar. Onze nominatie voor de Jan van Stappen Spoorprijs met het gastvrijheidsprogramma was een positieve erkenning voor het belang hiervan."


Wat waren volgens jou de successen van het afgelopen jaar?

"Het succes van het programma is niet alleen zichtbaar in het aantal mensen dat is opgeleid, maar vooral ook in de manier waarop collega’s op het station samenwerken en verantwoordelijkheid nemen om van het station een meer gastvrije plek te maken. Ik zie dit enthousiasme als ons grootste succes, maar we hebben ook nog een lange weg te gaan. Nog niet alle beroepsgroepen en afdelingen zijn evenveel betrokken; ook kunnen we nog meer evenementen op het station organiseren in 2020."


Waar kunnen we trots op zijn?

"De verandering in houding en gedrag die ik zie, is voor mij het grootste succes. Mijn doel is om gastvrijheid deel uit te laten maken van de cultuur van de organisatie en ik zie dit terug bij degenen die de training hebben voltooid. Het incorporeren van gastvrijheid in ons dagelijks werk zie ik terug en daar ben ik trots op."

MET DE GASTVRIJHEIDSHELDEN HET STATION OP

"Op een groot station als Utrecht Centraal met veel verschillende huurders, partners, medewerkers, politie, aannemers is gastvrijheid best een uitdaging", aldus Monique van den Heuvel van echt waarmaken.

"Hoe krijgen we alle gezichten van Utrecht Centraal mee in ons gastvrijheidsdenken? Zoals je wellicht weet, vertegenwoordigen de gastvrijheidshelden diverse onderdelen van de NS, zoals Fiets, AH to go, veiligheid & service, Asito, Trigion, NS. Inmiddels hebben we 12 helden begeleid in deze rol.


Met de gastvrijheidshelden hebben we ons over deze vraag gebogen en hebben we een kleine actie georganiseerd. De actie had meerdere doelen:

1. Complimenten uitdelen, positieve energie verspreiden

2. De collega’s informeren over de diverse workshops en tours

3. Ideeën ophalen voor een nog gastvrijer station

4. De gezichten van Utrecht Centraal op de foto… de challenge


Voorzien van een 'helden hoodie', complimenten kaarten en kleine flyers hebben we ons in kleine teams verspreid. De KTT, veiligheid & service, onderhoud, alle winkeliers, de kiosken, schoonmaak, railcatering… niemand ontsnapte aan onze complimenten. “Wat leuk om een compliment te krijgen”, was een veelgehoorde reactie. Ook was er veel belangstelling voor de diverse mogelijkheden om zelf met gastvrijheid aan de slag te gaan. En dan de foto… hoe spannend was dat… en ja hoor de trap liep lekker vol en uit alle hoeken en gaten van het station kwamen collega’s! Super tof om de trots te ervaren en voelen.


Nu naar 2020; we hebben meerdere ideeën opgehaald. Dank voor al jullie reacties. Don’t be a stranger… heb je vragen, benader dan te allen tijde het stationsteam. Ze denken graag met je mee om het station nog gastvrijer te maken voor jou als medewerker en voor al onze reizigers!"

"Iedereen heeft een ander verhaal en zou anders benaderd moeten worden.
Dat is de kunst van gastvrijheid"

ALS LAATSTE... VOORUITBLIK 2020

"Het doel voor 2020 is om voort te bouwen op de fundamenten die zijn gelegd. Ik heb jullie hulp en suggesties nodig in hoe we dit doen met z’n allen. We hebben in ieder geval een familiedag in de planning staan! Ook andere evenementen op het station zullen het hele jaar door volgen. Neem vooral direct contact met mij op mochten er ideeën en/of suggesties zijn. Alles is mogelijk op Utrecht Centraal!", aldus Mirjam Schokker.