ENTHOUSIASTE DEELNEMERS AAN HET WOORD

TER AFSLUITING...

De 4 inspiratie workshops die gepland stonden voor het programma Eindhoven Gastvrij zitten erop!


In dit derde en laatste magazine delen twee van de enthousiaste deelnemers, Lisa en Loet, hun ervaringen en kijk op het programma. Verder delen we ook de resultaten van de uitgestuurde evaluaties. Veel lees plezier!

LISA BRINKMAN

“Ik ben Lisa Brinkman, 29 jaar, samenwonend in Den Bosch en trotse eigenaar van Coffee Fellows Eindhoven op station Eindhoven.

Mijn vader zei altijd: "je moet doen wat je leuk vindt." Dat heb ik altijd onthouden en na een lange zoektocht in binnen- en buitenland run ik nu een leuke koffietent.

Mede door mijn spontaniteit ontstaan vaak de mooiste momentjes aan de koffiemachine, dit is veruit het leukste aan mijn vak. Ik krijg energie door mensen blij te maken, of dat nou met een snelle opmerking: ‘de toiletten zijn aan het einde van de hal links!’ of een uitgebreid gesprek over de groei van Coffee Fellows, onze producten of het bruisende Eindhoven is.

Daarnaast heb ik het vaste team van Coffee Fellows overgenomen en zie de meiden wekelijks groeien en plezier hebben in hun bijbaan. We hebben veel lol samen en stralen dit uit. Dit motiveert mij enorm en daardoor groeit de gastvrijheid."

Het leukste aan de gastvrijheid workshop vond ik allereerst de kennismaking met andere filiaalmanagers. Ik zie het station inmiddels als een soort woonwijk (ik ben er bijna vaker te vinden dan thuis) waar we elkaar proberen te helpen en te steunen. Regelmatig schiet de buurman om de hoek voor deksels, en wij weer naar de overkant omdat het bakpapier op is. Concurrentie is er uiteraard, maar zeker niet zichtbaar onder elkaar, en dat vind ik echt fantastisch!


Tijdens de workshop werd ons de vraag gesteld hoe gastvrij wij onszelf vinden. Als individu. Er kwamen bijzondere resultaten uit waar we hard om konden lachen. "Waarom vind je jezelf gastvrij? Waarom niet?"

Ik heb geleerd dat je het soms ook gewoon moet accepteren; je kunt niet iedereen tevreden houden. We leggen bij Coffee Fellows met veel geduld uitgebreid uit waar de bus naar het vliegveld vertrekt, of waar een ATM te vinden is. Soms word de rij zó lang, dat er geïrriteerd naar de klok word gekeken, een ander moet de trein halen of komt doodmoe uit een krap Ryan-Air vliegtuig snakkend naar een lekkere bak koffie. Klant is koning, maar we kunnen niet meer dan ons uiterste best doen.


Mijn gouden tip? Net dat stapje extra maken waar de gast niet op rekent. Maar ook jezelf blijven, zoals onze slogan: Feel at Home. Sinds de workshops zijn we begonnen met serveren aan tafel, althans, wanneer er besteld en betaald is èn het niet te druk is. Klanten zijn blij verrast, verwachten dat niet op een station. En voor die jonge benen van ons.. kleine moeite!"

LOET SEKREVE

"Mijn naam is Loet Sekreve, ik ben 27 jaar oud en woonachtig in Tilburg. Ik werk nu ongeveer 2 jaar als Servicemedewerker (Tickets en Service) op station Eindhoven. Voordat ik bij NS kwam werken heb ik jaren in de Efteling gewerkt. Twee compleet verschillende werelden die één groot raakvlak hebben: Gastvrijheid.


Het werken met mensen maakt iedere werkdag uniek. Iemand kunnen helpen met zijn of haar reis, al is de vraag nog zo 'klein en simpel', maakt mijn dag een stukje mooier. Niet iedereen die een vraag heeft, benadert je direct. Voor mij is gastvrijheid dan ook het open staan voor vragen en constant blijven uitkijken naar iemand die eventueel hulp nodig heeft.

Dus wees alert! Benader en behandel een klant zoals je het zelf ook prettig zou vinden. Op deze manier is het contact met elkaar eerlijk en oprecht.


Wees niet bang om meer te blijven leren. Ervaringen met elkaar uitwisselen is niet alleen leerzaam, maar ook gewoon heel leuk! Toen de uitnodiging kwam voor de Gastvrijheid workshop vanuit NS Stations was ik ook direct overtuigd. Het was ontzettend prettig om elkaar te leren kennen en verreikend om met een ander te sparren over wat hij/zij voor een klant doet of kan betekenen."

“Mijn gouden tip?
N
et dat stapje extra maken waar de gast niet op rekent.”
- Lisa Brinkman (Coffee Fellows) -

HOE HEBBEN DE DEELNEMERS DE WORKSHOPS ERVAREN?

HOE NU VERDER?

Door het succes en de resultaten, gaan we een vervolg geven aan het gastvrijheidsprogramma.


In de loop van het jaar wordt hier invulling aan gegeven.

Jullie horen daarom snel meer!