EEN GASTVRIJE BELEVING ORGANISEER JE SAMEN

MAAK KENNIS MET...

INTRODUCTIE

Welkom!

De afgelopen periode hebben we al een actieve bijdrage mogen leveren aan de gastvrijheid van station Eindhoven. In dit magazine delen de Assistent Stationsmanagers Marieke en Ad hun 'kijk' op Eindhoven gastvrij. Verder stelt Bea, de Echt Waarmaken trainer, zich voor en deelt ook zij haar 'kijk' op station Eindhoven en de gastvrije omgeving. Ook delen we de eerste resultaten met jullie. Heb je nog geen workshop bijgewoond? Grijp je kans en schrijf je in voor de laatste plekken. Veel leesplezier!

MARIEKE KEIZERS

Vertel iets over jezelf! Wie ben je, wat doe je en waar krijg je energie van?

"Mijn naam is Marieke Keizers, 35 jaar en geboren en getogen in Nijmegen. In het laatste jaar van mijn studie Toeristisch Management ben ik verhuisd naar Rotterdam om af te studeren en werkervaring op te doen. Inmiddels woon ik al 10 jaar in het mooie Heeze samen met mijn man en twee dochters van 3 en 6 jaar.


Tijdens en na mijn opleiding heb ik altijd gewerkt in een service-en klantgerichte omgeving. Vooral de rol van duty manager bij het hotel waar ik werkzaam was vond ik bijzonder uitdagend en leuk.

Sinds 2017 werk ik bij NS. Ik heb twee jaar gewerkt bij de afdeling Ticket en Service op standplaats Eindhoven. In deze periode heb ik veel praktijkervaring opgedaan, onze producten en diensten eigen kunnen maken en heb een goed beeld kunnen krijgen van de wens van onze reiziger. Na een jaar ben ik gestart met verkenning van loopbaanmogelijkheden binnen NS. Dit resulteerde in een leertraject van drie maanden bij NS Stations. NS stations is een werkomgeving waar ik mijzelf kan uitdagen en verder kan ontwikkelen.


Per 1 juni eindigt mijn leertraject en start ik als assistent stationsmanager te Eindhoven, Den Bosch en Helmond.

Als assistent stationsmanager sta ik midden in de operatie waarbij ik de schakel van NS Stations ben voor reizigers, ondernemers op het station, Prorail, stakeholders en voor mijn collega’s van onze organisatie.

Tijdens mijn werk is het onderdeel gastvrijheid altijd van essentieel belang. Vandaar dat ik ook enthousiast werd toen ik hoorde over de workshop gastvrijheid waar alle collega’s aan kunnen deelnemen."

Marieke Keizers, Assistent Stationsmanager

Hoe heb je de inspiratieworkshop van het project 'Eindhoven Gastvrij' ervaren? En welke gouden tip neem je mee de praktijk in?

"23 mei heb ik deelgenomen aan de tweede inspiratieworkshop. Het was een behoorlijke groep met een gemêleerd gezelschap. Collega’s die al jaren werkzaam zijn bij NS en nieuwe collega’s. Samen konden wij ervaringen en ideeën uitwisselen over alles wat met gastvrijheid te maken heeft en hoe wij daar op ons station mee omgaan.


Met de praktijkopdracht zijn we in groepjes uiteen gegaan om bewust bezig te zijn met gastvrijheid. Hoe vinden wij dat wij zelf behandeld worden in een winkel? Horen wij de ware vraag/boodschap van een reiziger? Wat zou deze persoon zelf aan het station veranderen? En hoe zorg ik met een klein gebaar dat een klant blij de deur uitgaat?


Bovenal vond ik het erg leuk om collega’s op een andere manier te leren kennen. We werken ten slotte allemaal samen op hetzelfde station, met hetzelfde doel.


Mijn gouden tip?

Voor mij zit echte kwaliteit in een persoonlijke benadering en het kleine detail. Verplaats je in de belevingswereld van de reiziger of klant. Hiermee maak jij het verschil."

AD KATER

Vertel iets over jezelf! Wie ben je, wat doe je en waar krijg je energie van?

"Ik ben Ad Kater, 65 jaar, getrouwd met Christie en woonachtig in Eindhoven. Ik heb twee kinderen; een dochter van 39, een zoon van 37 jaar en we hebben 5 kleinzonen.


Als assistent stationsmanager zorg ik voor het dagelijkse beheer van het station.

Het motto is Schoon, Heel en Veilig. Zodat de reiziger in een schoon station komt en in de trein kan stappen, zonder dat deze struikelt over losliggende tegels, daarnaast zorgen we dat de roltrappen en liften blijven werken. Dat de reizigers zich veilig voelen door de verlichting waar nodig aan te passen.

Als vraagbaak ben ik beschikbaar voor iedereen, collega’s, huurders en de reizigers.


Voor evenementen en sampling acties op en rond het station zijn wij het aanspreekpunt, hier worden afspraken over gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de concerten van Guus Meeuwis die volgende maand in het PSV station zullen plaatsvinden. Hier komen een groot aantal treinreizigers op af, we zorgen dan voor ruimere openingstijden van het station en extra sanitaire voorzieningen.


Energie krijg ik wanneer ik ‘s morgens op station Eindhoven een inspectie ronde loop en bedenk wat er de laatste 6 jaar allemaal is veranderd; een nieuwe reizigerstunnel, veel winkels, 3 extra liften en een grotere stationshal aan het centrum. En natuurlijk de piano die wordt gebruikt en volgens mij sfeer verhogend werkt.

Ik ben trots dat ik hier een klein beetje aan heb mogen bijdragen."

Ad Kater, Assistent Stationsmanager

Je gaat deelnemen aan één van de workshops. Wat verwacht je? Of wat hoop je?

"Ik hoop dat er door de gastvrijheidstraining meer begrip voor elkaars werkzaamheden kan worden opgebracht en dat de deelnemers elkaar weten te vinden in de toekomst; een beetje 'stations team gevoel'. Als alle deelnemers dit gevoel hebben en delen, dan straal je het ook uit naar de gasten/reizigers."


Hoe reageren reizigers op jullie gastvrije gedrag? Kun je een voorbeeld geven van jouw eigen gastvrije gedrag?

"Als ik een reiziger zie zoeken, maak ik dat ik zichtbaar ben (en niet opdringerig overkom). Vervolgens vraag ik hem/haar of ik kan helpen met bepaalde informatie of bijvoorbeeld met de kinderwagen in de trein zetten enz."


Wat is jouw gouden tip (m.b.t. gastvrijheid)?

"Sluit niemand uit, het zijn állemaal gasten en reizigers!
Soms is een 'goedemorgen' al genoeg om de reiziger een smile op zijn gezicht te bezorgen."

Kan ik me nog inschrijven voor een workshop? Zo ja, hoe?

Jazeker, je kunt je nog tot het laatste moment inschrijven door op onderstaande button te klikken. Er staan voorlopig nog twee workshops gepland; op 18 juni en 1 juli 2019.

Ben je al geweest en enthousiast? Motiveer dan je collega om zich in te schrijven! Samen gaan we voor een nog betere beleving van ons station!