HET WAT, WAAROM EN VOOR WIE

HET GASTVRIJHEIDSPROGRAMMA

GASTVRIJHEID...

Gastvrijheid als inspiratiebron voor het station. De kunst iemand een oprecht gevoel van welkom te geven. De inspiratie is ook dat gastvrijheid loont en zich aantoonbaar vertaalt in verbinding en verbondenheid, welzijn, aanraden.

Bert en Susan, stations management van station Deventer, nemen jullie mee in het wat, waarom en voor wie dit gastvrijheidsprogramma is.

BERICHT VAN DE STATIONSMANAGERS

In 2019 gaan we van start met het gastvrijheidsprogramma op het station. Kijk naar het filmpje van Bert en Susan waarom dit zo belangrijk is en hoe je hier aan kunt bijdragen!

Bert van Mourik, stationsmanager
Nederlandse Spoorwegen.


bert.vanmourik@nsstations.nl

Susan de Heus, assistent stationsmanager
Nederlandse Spoorwegen.

Voor vragen? Susan staat voor je klaar!

susan.deheus@nsstations.nl

EN VERDER... HET WAT & WAAROM

We hebben Bert en Susan ook nog een aantal vragen gesteld met betrekking tot het gastvrijheidsprogramma.

Er zijn vast mensen die nog niet heel veel hebben mee gekregen van Deventer Gastvrij! Kunnen jullie uitleggen waar we mee bezig zijn?

"Deventer gastvrij is een gastvrijheidsprogramma voor alle medewerkers op het station. Dit is al eerder succesvol uitgerold op onder meer Utrecht, Arnhem en Zwolle. Naast aandacht voor de gastvrijheid op het station willen we graag de samenwerking op het station tussen alle verschillende mensen bevorderen. We werken tenslotte allemaal op hetzelfde station."


Waarom is hier op dit moment de aandacht voor?

"Het station in Deventer verdient juist de aandacht, omdat het pand historische waarde en betekenis heeft en niet voor niets een Rijksmonument is. Vandaar dat onlangs is gestart met ingrijpende werkzaamheden om in het verleden aangebrachte schade aan het monument te herstellen. Bovendien is het in 2020 honderd jaar geleden, dat het huidige station in gebruik is genomen. Naast de fysieke maatregelen die we nemen om de klantbeleving te verbeteren, zijn de mensen die op het station werken van grote waarde voor de reis van de klant. Zij maken het verschil! Wij willen dat onze reizigers en bezoekers van het station zich gastvrij ontvangen voelen."

VOOR WIE?

Voor wie is dit programma van toepassing?

"Voor alle medewerkers die op of rond station Deventer werken."


Wat kunnen zij doen om bij te dragen?

"Deelnemen uiteraard! En collega’s enthousiast maken en bekend maken met dit programma!"

NIEUWS

Kunnen jullie ons meenemen in wat er fysiek al gedaan is op het station?

"Sinds drie jaar is een start gemaakt door Prorail en NS Stations met het geleidelijk aanpakken van onderdelen van het station met het doel deze weer zoveel als mogelijk in authentieke staat terug te brengen. Voorbeelden daarvan zijn:
- Herstel klok boven hoofdentree;
- Terugplaatsen authentiek, eikenhouten voordeuren;
- Stationsgebouw geschilderd in oorspronkelijke kleuren.

Daarnaast is het talud ter hoogte van het busstation voorzien van nieuwe, kleurrijke, insectvriendelijke beplanting, zijn twee nieuwe toiletten voor reizigers gebouwd en zijn met de gemeente afspraken gemaakt over het handhaven op foutief gestalde (brom)fietsen en scooters.

Intussen is met de reparatie van het natuursteen in de stationshal gestart. In 2020 staan nog meer activiteiten op de rol."


Heb je nog een leuk nieuwtje dat je met ons kunt delen?

"Jazeker! Zaterdag 25 april 2020 is het groot feest. Dan bestaat station Deventer 100 jaar. Om deze mijlpaal te vieren vinden er allerlei activiteiten plaats in en rondom het station. De organisatie is volop aan de gang en in het tweede magazine vertellen we meer over wat er allemaal te doen is. Zet hem alvast in je agenda want het wordt een dag die je niet wilt missen!

Ontzettend leuk, maar nog leuker als je als medewerker ook wat weet over de geschiedenis van het station. Daarvoor is een rondtour gemaakt. Een rondleiding langs plekken waar je normaal nooit komt met leuke weetjes en historische feiten die je met reizigers kunt delen. Wanneer dat is en hoe je daarvoor op te geven, lees je ook in het volgende nummer."

HET PROGRAMMA

Aan de inspiratieworkshop van 3 uur kan iedere medewerker, werkzaam op station Deventer, zoals winkeliers, huurders, veiligheidspartners, vervoerders, schoonmakers, medewerkers rijwielstalling, ProRail etc., deelnemen.


Eerst doen we kennis en inspiratie op: dat is gastvrijheid! En zo zit de bezoekersbeleving aan een station in elkaar! Wat is een klantreis? Gastvrijheid loont!


Daarna gaan we met elkaar het station op; bezoeken en ervaren. Alles met als doel te beleven en kritisch te kijken met een gastbril op!

Deze inspiratieworkshops vinden plaats op onderstaande data.


DATA

Dinsdag 17 december 2019: 13.30 - 16.30 uur

Donderdag 23 januari 2020: 13.30 - 16.30 uur

Woensdag 05 februari 2020: 09.30 - 12.30 uur


De workshop is leuk, het is een kans om elkaar beter te leren kennen, nieuwe inzichten te krijgen en een nog betere verbinding te krijgen met reizigers, bezoekers en collega’s. En uiteindelijk zijn jullie de belangrijke gastheren- en vrouwen die voor een eerste en vaak laatste indruk van de stad zorgen. Dus je geef je snel op!


Onderaan deze pagina vind je de inschrijflink.

INSCHRIJVEN!

Je kunt je nog tot het laatste moment inschrijven door op onderstaande button te klikken. En motiveer ook vooral je collega om zich in te schrijven! Samen gaan we voor een nog betere beleving van ons station!