JACO NEEMT ONS MEE...

WAT & WAAROM

GASTVRIJHEID...

"Gastvrijheid betekent voor mij dat de bezoeker en interne klant zich welkom voelt in de Brasserie van Soenda en graag terugkomt door de persoonlijke aandacht en kwaliteit", aldus Jaco van der Zwan, Clustermanager Facilitaire Dienstverlening Soenda & De Meerpaal. Naast de vraag wat gastvrijheid voor Jaco betekent, hebben we hem nog een aantal vragen gesteld over het project 'een oprecht gastvrije cultuur'. Lees hieronder gauw verder! Je leest hier ook wat het programma inhoudt en welke gezichten jullie vaker voorbij zullen zien komen de komende periode.

WAT

Kun je uitleggen waarom we van start gaan met dit project? En wat houdt het precies in?

"We zijn vorig jaar gestart met de kick off welke zeer positief is ontvangen onder de medewerkers! Daarom willen we verder van start met dit project. De Brasserie-keuken van Soenda verandert van 'praatje met bewoner en koffie met een koekje serveren' naar een horeca gelegenheid waar externe gasten (én interne klanten) een steeds grotere rol gaan spelen."



WAAROM

Waarom is hier op dit moment de aandacht voor?

"Door de veranderende zwaarte in de zorg en het ontwikkelen van kleinschalige woongroepen met gastvrouwen zien we dat de bewoners meer op de afdelingen gaan eten en de Brasserie steeds meer een buurtfunctie krijgt, dit is voor onze medewerkers en vrijwilligers een omslag die we goed moeten en willen begeleiden."


Welke doelen willen we behalen en wanneer zijn we tevreden?

"De doelen die we willen behalen zijn dat elke medewerker/vrijwilliger op een zelfde gastvrije werkwijze werkzaam is zoals afgesproken met elkaar ondanks de wisselende bezetting van personeel/vrijwilliger. Ik ben pas tevreden als dit doel wordt bereikt!"



HET PROGRAMMA

"Wat vond ik het leuk om jullie allemaal te ontmoeten begin dit jaar in Den Haag! Een aantal bekende gezichten voor me, aangezien ik al aardig wat hospitality workshops voor Argos heb mogen begeleiden de afgelopen jaren. Nu was het anders! Een andere omgeving en vooral gericht op samen beleven en ervaren. Ik geloof er echt in dat gastvrijheid van toegevoegde waarde is voor jullie in de Brasserie. Een soepele samenwerking en een fijne relatie met je gasten, cliënten, hun familie en andere bezoekers. Dat is het doel!

De komende periode gaan we samen verder, Wat kunnen we verder oppakken om onze service nog verder te verbeteren? Wat vertellen onze gasten ons? En wat hebben we zelf nodig? We weten dat het steeds drukker wordt, steeds meer mensen weten Soenda te vinden voor een lekkere lunch of gewoon even gezellig verblijven. En de druk op ons wordt almaar groter. We gaan met elkaar uitvinden wat er al heel goed gaat en waar wellicht nog iets te verbeteren is. Ik ben er trots op dat we jullie hierin mogen ondersteunen. Laagdrempelig en enthousiast. Laten we elkaar verrassen!


Wat gaan we concreet doen?

  • Fabienne loopt een aantal dagen met jullie mee en zal op basis daarvan haar indrukken delen
  • We gaan de gasten vragen hoe ze de service beleven, dat herhalen we na 2 maanden nog eens
  • We gaan met het management aan de slag om concreet de verwachtingen helder te hebben
  • We ontwikkelen samen verder aan een cultuur waarin we elkaar makkelijker aanspreken en samen voor steeds beter willen gaan
  • We coachen jullie om de verbeteringen ook echt door te voeren


De komende maanden zul je mij en Fabienne regelmatig bij jullie in Soenda zien. Aarzel vooral niet om ons aan te spreken, je vragen te stellen of je feedback te geven! Wil je Fabienne al een beetje leren kennen? Lees dan hieronder verder!


Tot snel!"

Monique van den Heuvel

echt waarmaken

ONTMOET FABIENNE

"Mijn naam is Fabienne Baart en ik ben opgegroeid op het strand van Lagos, Portugal. Op mijn 19e ben ik teruggekeerd naar Nederland om mijn studie aan de Hogere Hotelschool Den Haag te volgen. Na het behalen van mijn diploma werd mij een baan aangeboden bij de commerciële tak waar ik o.a. verantwoordelijk was voor clearing programma maar ook voor het coördineren van grote Hospitality events en trainingen. Hier leerde ik Monique van den Heuvel kennen. Vele jaren hebben we met veel plezier samengewerkt. Na 10 jaar Hotelschool werd het tijd voor iets anders. VERMAAT (grote cateraar) gaf mij de kans om als regio manager te starten waar ik verantwoordelijk was voor 15 locaties binnen Nederland. Op deze plekken stuurde ik de horeca manager en team aan per locatie waar dagelijks zo’n 100-650 gasten langskomen voor een maaltijd. Toen kwam de mogelijkheid om voor mezelf te starten. Ik werd benaderd om de horeca te exploiteren op de tennisvereniging HLTC de Metselaars. Inmiddels doe ik dit nu twee jaar - en naast het runnen van de Brasserie Mets, organiseer ik evenementen en geef trainingen op gebied van Hospitality Consultancy.


Gastvrijheid zit hem voor mij in de kleine dingen - aandacht voor de mens en voor detail. Onverwacht iemand verrassen. Attent zijn. Alert zijn. Elke ervaring persoonlijk maken. Dingen onthouden. Realiseren dat achter iedereen een verhaal zit en dat de kleine dingen in het leven het verschil kunnen maken. Zo doen we dat ook op de Mets; ken je gasten. Weet hoe de gasten heten. Weet dat “Marja” haar koffie verkeerd met een zoetje drinkt en dat “Piet” zijn wijntje in een long drink glas met een ijsklontje wil. Vragen hoe het echt met iemand gaat. Het gevoel aan gasten geven dat ze welkom zijn. Vooral ook een luisterend oor zijn. Iemand verrassen wanneer ze het niet verwachten!"

"Begin dit jaar hebben we een Hospitality diner in Brasserie Mets georganiseerd. Wat een leuke avond was het.

Er hing een goede sfeer. De groep deed actief mee aan de opdrachten terwijl ze genoten van een 3- gangen diner. Ook hier waren een aantal dingen in scene gezet. Het moment dat de serveerster gebeld werd terwijl ze de borden aan het uithalen was en de telefoon opnam. Erg grappig maar het gebeurt! Hoe de presentatie van een gerecht zo’n verschil kan maken op de indruk die het achterlaat bij een gast. Waarbij een dessert op een plastic bordje zo anders smaakt dan als het mooi is opgemaakt op een stralend wit vierkant bord. Zo ook een tosti op een kartonnen bak of op een houten plankje. Ook hier gaat om het de kleine details. Voor iedereen mogelijk, zo gedaan met zichtbaar positief resultaat.


Ik kijk er enorm naar uit om aan de slag te gaan met het team van Soenda! Graag laat ik me verrassen hoe het operationeel nu geregeld wordt op locatie. Samen kijken naar de mooie kansen om de kleine details aan te pakken om het grote verschil te maken!"