TERUGBLIK OP

DE KICK-OFF

Donderdag 23 augustus was de aftrap voor Gastvrij Zoetermeer...

En wat een groot succes was dat! Met zo'n 90 ondernemers, werknemers, winkeliers en gastvrijheidsgoeroes hebben we een 2-uur durende kick-off van het pilot programma Gastvrije Binnenstad beleefd. Het was een inspirerende start van Gastvrij Zoetermeer met als doel de drie winkelgebieden, Dorpsstraat, Stadhart en Woonhart, nog meer met elkaar te verbinden. Tijdens de kick-off hebben we jou, je collega's en je buren meegenomen in wat de droom en de visie zijn voor Zoetermeer en hoe we deze gezamenlijk willen bereiken. Hieronder lees je een samenvatting van de avond!

Voor de kick-off waren we te gast in het Stadstheater van Zoetermeer. De deelnemers werden op een bijzondere manier, gastvrij ervaren... en wel bij de artiesteningang. Het idee hierachter is dat de gasten van de kick-off het visitekaartje van Zoetermeer zijn, de artiesten die iedere dag weer het verschil kunnen maken. De mens is de onderscheidende factor, de persoonlijke touch zorgt ervoor dat mensen liever in Zoetermeer komen winkelen dan in andere gebieden.


Na een kort welkom door Bas Terlingen, hoofd horeca en commerciële zaken Stadstheater, werden we door de muziek, via de coulissen het podium op geleid. Hier staken we de armen uit de mouwen en bouwden we onze eigen stage. Iets wat je in je eigen winkel of restaurant ook doet om de uitstraling bij je identiteit te matchen. Het is de personal touch die jou en Zoetermeer uniek maakt.


Wethouder Iedema heeft ons meegenomen in zijn dromen voor Zoetermeer. Iedema deelde zijn ideeën rond gastvrijheid, wat is het en wanneer ervaar je gastvrijheid? Voor Iedema zit gastvrijheid in je ergens "fijn en welkom voelen" en in "dat je wordt gezien". Als iedereen erin slaagt dit gevoel op zijn gasten over te brengen wordt de sfeer in Zoetermeer nog beter. Een positieve ervaring in Stadshart, Woonhart en Dorpstraat delen gasten op sociale media en op verjaardagen. Uiteindelijk blijven mensen langer plakken (en gaan ze ook nog eens meer uitgeven). Het verhaal werd met een mooi persoonlijk voorbeeld over zijn eerste fles whiskey en de gastvrije slijter heel duidelijk!


Iedema benadrukt dat je moet kijken naar wat je zelf kunt doen met gastvrij gedrag en kleine veranderingen die verrassen. "Focus op wat wel kan, wat binnen je eigen invloedsfeer ligt. Daar gaat het om en dat werkt, daar maak je echt verschil mee. Als we het samen doen kunnen we veel meer bereiken dan we denken. Ik denk dat het mooie aan Gastvrij Zoetermeer ook is dat we elkaar beter leren kennen waardoor het makkelijker wordt om elkaar te vinden."

René van Kooten

Daarna werden de rollen eens echt omgedraaid, René op het balkon en wij op het podium. Net als bij een theaterproductie lukt de gastvrije stad ook alleen dan als iedereen samenwerkt, weet René. "Je bent zo sterk als je zwakste schakel", is ook zeker in de context van Gastvrij Zoetermeer van toepassing. Ook vertelde René over Joop van de Ende, van wie hij leerde dat "iedereen belangrijk is". Het draait niet alleen om de artiest of om één winkel in de winkelstraat, het gaat om het grotere geheel.


Van de gelegenheid werd ook direct gebruik gemaakt om René te bedanken voor zijn inzet voor de Zoetelaar. En het nieuws dat voortaan alle artiesten van de chocolade van de Zoetelaar mogen genieten in het Stadstheater werd ook direct bekend gemaakt. Zo helpen we elkaar verder, we verbinden en creëren zo sociale meerwaarde!

Kennis maken met...

Allereerst natuurlijk met elkaar. Dit deden we middels een originele "energizer", waarin we in drie verschillende rondes voelden wat het verschil is als je geen, een beetje of veel contact maakt. Het geeft een hoop meer energie als je heel actief verbindt! Wat je geeft, krijg je terug...


Tevens maakten we kennis met Pascal Spijkerman van Stad & Co en InRetail. Hij vertelde over de pilot "Gastvrije Binnenstad", waarin naast Zoetermeer ook Hilversum, Meppel en Eindhoven meedoen. Alle vier de steden houden zich actief bezig met gastvrijheid, maar wel op een eigen manier. Aan het einde van het jaar wordt gekeken welke aanpak het beste resultaat heeft opgeleverd en wie als winnaar wordt uitgeroepen. Zoetermeer wil natuurlijk winnen!


Als laatste nam Karoline Wiegerink van Hotelschool Den Haag plaats op de zeepkist en nam ons mee in de wereld van City Hospitality. Zij deelde inspirerende voorbeelden van steden die iets bijzonders doen om de gast zich zo welkom mogelijk te laten voelen. Heb je bijvoorbeeld ooit gehoord van schommels in een bushokje,om het wachten wat leuker te maken? Of wat dacht je van wat kleur of licht kan doen voor de beleving van de gast...