Gastvrij Zoetermeer

De pilot, het programma, de droom en de kick off van Gastvrij Zoetermeer

Dorpsstraat - Stadshart - Woonhart

GASTVRIJE BINNENSTAD LOONT

WAT, WAAR, WAAROM?

Wat?

Gastvrijheid is super belangrijk in de winkelgebieden, en wij willen graag dat Zoetermeer zich hierin kan onderscheiden. In de komende maanden investeert Zoetermeer in topgastvrijheid op straat en in winkels. Het is onderdeel van een pilotproject van de Stichting Detailhandelsfonds met als doel: het verhogen van de gastvrijheidsbeleving in binnensteden.

Waar?

Naast Zoetermeer doen Eindhoven, Hilversum en Meppel ook mee aan de pilot. Elke stad mag de gastvrijheidspilot op haar eigen manier invullen. Aan het einde van het jaar vindt er een meting plaats om te kijken welke binnenstad het meest gastvrij is. Zoetermeer wil dit natuurlijk heel graag winnen, dat zou betekenen dat Zoetermeer het voorbeeld gaat zijn voor alle steden die volgen. Hoe tof is dat?

Waarom?

Gastvrijheid brengt de sociale meerwaarde terug in de stad. Het bezoeken van een winkelgebied voor de dagelijkse of wekelijkse boodschap is – in onze tijd van online - al lang niet meer een vanzelfsprekendheid. Hoe zorg je ervoor dat mensen graag naar een fysieke winkel toe komen? Als we met gastvrijheid de verwachting van de klant kunnen overtreffen, blijven bezoekers langer hangen in het winkelgebied en geven ze uiteindelijk ook meer uit.

WETHOUDER IEDEMA

MIJN DROOM VOOR ZOETERMEER

Wat betekent gastvrijheid voor jou?

"Voor mij is gastvrijheid, je welkom voelen en ook echt ergens welkom zijn. Een voorbeeld van wanneer ik me echt welkom voelde, was toen ik in Zoetermeer kwam wonen en ik een 'welkomstpakket' ontving. Hierin zaten verschillende documenten die als reisgids voor de stad goed lieten zien wat ik waar kon vinden maar ook een aantal kortingsbonnen om de stad op eigen houtje te verkennen. Iets waardoor ik me alles behalve welkom voelde: Ik was laatst in een winkel en toen ik binnen kwam, waren alle medewerkers druk (met elkaar koffie aan het drinken). Ik heb zelf even een rondje gelopen en ben uiteindelijk op mijn mobiel naar productreviews gaan kijken. Uiteindelijk besloot ik om online te bestellen. Het gedrag van het personeel was hier absoluut doorslaggevend. Als een medewerker mij had verwelkomd en bijvoorbeeld had gezegd: “Wij zijn even druk, kan ik je misschien een kop koffie aanbieden, dan maken wij dit gesprek snel af en dan kom ik bij je”, dan had ik mijn aanschaf waarschijnlijk in de winkel gedaan."

Voor jou maken de mensen dus wel degelijk het verschil?

"Zeker! Al moet ik wel zeggen dat de omgeving, uitstraling van de winkel en toegankelijkheid allemaal bijdragen aan de totale ervaring."

Wat zou jij graag willen veranderen in Zoetermeer?

"Ik denk dat we met z'n allen het grootste verschil kunnen maken met ons eigen gedrag. Hiermee kunnen we bovendien het makkelijkst en snelst impact realiseren. Een goed voorbeeld van gastvrij denken en gastvrij gedrag ervaarde ik toen ik bij mijn vorige werkgever aan de slag ging. Op mijn eerste werkdag werd ik met open armen ontvangen en er was een kantoorplek voor mij ingericht, dat is allemaal nog niet zo spannend en vrij normaal. Maar waar mijn verwachting écht werd overtroffen, was dat er op hetzelfde moment een bloemetje naar mijn thuisfront ging, inclusief kaartje met persoonlijk berichtje voor mijn vrouw. Niet alleen ik voelde me welkom, maar ook mijn vrouw ervaarde dat ze er toe deed en voelde zich speciaal. Zoiets wil ik ook in Zoetermeer!"

Wat is jouw boodschap aan de retailers in de stad?

"Eigenlijk kan ik daar heel kort over zijn: laat mensen zich welkom voelen. Natuurlijk ben je als retailer het meest blij met je betalende klant, maar je maakt pas écht ambassadeurs als iedereen zich welkom voelt. Geef dit gevoel ook aan de klanten van de buren, kom eens achter die balie, of achter die winkelruit vandaan... treed naar buiten, organiseer iets leuks. Daarbij is het ook belangrijk dat je weet wat er speelt in de omgeving, dat je de buren kent, dat je hier een band mee onderhoudt en elkaar af en toe helpt."

Kun je een voorbeeld geven van een goed initiatief?

"Het beste voorbeeld is absoluut de toiletten in de binnenstad op dit moment. Er zijn steeds meer bedrijven die hun toilet gratis ter beschikking stellen. Hoe fijn is het voor mensen om te weten dat ze ergens terecht kunnen wanneer er hoge nood is, mensen voelen zich niet verplicht om iets te kopen, mensen voelen zich welkom en de kans is groot dat ze je daarom omzet gunnen en alsnog blijven voor een hapje of drankje."

Als we de droom dan even groter maken, waar hoop jij dat Zoetermeer staat over 2 jaar?

"Ik gun Zoetermeer echt dat we die Calimero-pet kunnen afzetten. Wij vinden alles maar normaal met z'n allen en ik vind dat we de dingen best wat bijzonderder mogen vinden. Dat besef, daar kunnen we winst uithalen als we het ook echt uitdragen. Ik vind dat Zoetermeer alle voordelen heeft van een stad, maar we zijn er wel in geslaagd om het knusse en persoonlijke van een dorp te behouden. Hier moeten we ons altijd aan vasthouden als je het mij vraagt.


We moeten echt trots zijn op hoe het nu is en wie wij zijn als Zoetermeerders. We zijn al fantastisch en daar mogen we onszelf best een schouderklopje voor geven."

Wat wil je de mensen echt nog even meegeven?

"Ik vind gastvrijheid heel nodig voor de stad, ook al is het misschien niet heel innovatief... Het gaat over de basis op orde, mensen welkom laten voelen en elkaar iets gunnen. Als een andere winkel beter de vraag van de klant kan beantwoorden of een product heeft wat beter aansluit, laat het de klant dan ook weten. Als we elkaar het beste gunnen in plaats van elkaar als concurrenten zien, of bang zijn voor de buren, dan wordt het voor iedereen leuker. Kortom, dingen die we allemaal kennen en kunnen maar het is goed als we dit weer even scherp op de bril hebben."

"Alleen samen kunnen wij er voor zorgen dat iedereen zich welkom voelt"

- Wethouder Jan Iedema

Lees snel verder over wat wij gaan doen

en schrijf je in voor de toffe kick-off op 23 augustus!