CAROLINE COLEMAN AAN HET WOORD EN REACTIES VAN DEELNEMERS

TERUGBLIK INSPIRATIEWORKSHOPS

INTRODUCTIE

De afgelopen periode hebben we een actieve bijdrage mogen leveren aan de gastvrijheid van Den Haag Centraal. In dit magazine kijken we met Caroline Coleman terug op 2019 en de inspiratieworkshops. Verder delen we nog een aantal leuke facts en reacties op het gastvrijheidsprogramma. Veel leesplezier!

CAROLINE COLEMAN AAN HET WOORD

Er hebben 5 inspiratie workshops plaats gevonden. Zie je resultaten? En zo ja, kun je enkele voorbeelden noemen?
"Wat ik terughoor is dat men elkaar nu gemakkelijker weet te vinden, het is als heel positief ervaren dat men elkaar heeft leren kennen. Sommige medewerkers werken al tientallen jaren op het station en kenden elkaar niet en nu begroeten ze elkaar als ze elkaar tegenkomen. Ook het feit dat men met een heel gevarieerde groep bij elkaar zat (HTM, schoonmaak, V&S, winkelmedewerkers etc.) is een verrijking geweest. Men kon ervaringen uitwisselen!"


Wat zijn de reacties geweest van de betrokkenen/deelnemers op dit programma?
"Wat vrij uniek is, is het feit dat men vrijwel unaniem heel positief heeft gereageerd. Medewerkers, managers; men reageert heel erg enthousiast op de training en vraagt om een vervolg bijeenkomst. Ook heb ik veel complimenten gekregen over de trainers."

Zijn er nog leuke weetjes die je wilt delen? Staan er bijvoorbeeld nog leuke activiteiten op het programma op Den Haag Centraal?

"We willen een nóg gastvrijer station worden, reizigers nog meer het gevoel geven dat ze in Den Haag zijn en dat men welkom is. Daarom hebben we voor komend jaar meerdere grotere en kleinere evenementen door het jaar heen gepland op het station. Waarbij men bij aankomst op het station al een voorproefje krijgt van hetgeen er op dat moment in de stad speelt of gaat spelen.

We luisteren ook naar wat reizigers ons vertellen in klantonderzoeken. Dat zie je onder andere terug in de uitbreiding die we hebben gedaan van de zitgelegenheid op het station en de manier waarop we dit jaar hebben uitgepakt met de winterversiering."


Kun je ons meenemen in een korte vooruitblik voor 2020?

"Met de gastvrijheidstrainingen hebben we de basis gelegd voor een gastvrij station. Hier willen we komend jaar verder op gaan bouwen."

“Optreden als Veiligheid en Service is niet altijd gastvrij voor de persoon in kwestie, maar voor diegene die ernaast staat of zich verder in het station bevinden wel!”

- Julien van Wijngaarden (Veiligheid & Service) -

Hoe heeft Karim de workshop ervaren?

Vertel iets over jezelf! Wie ben je, wat doe je en waar krijg je energie van?

Ik ben Karim Bosallami, 42 jaar, vader van 4 kinderen woonachtig in Maasdijk. Ik ben werkzaam bij de HTM, dit doe ik met plezier sinds 2007, ik ben Servicemedewerker (O.V Steward) dit houdt in dat ik dagelijks met reizigers te maken heb, informatie verstrekken bij bijv. omleidingen of calamiteiten is een van onze prioriteiten maar ook zijn wij een beetje de ambassadeurs van Den Haag. Er komen heel veel toeristen naar Den Haag en soms weet men niet de leukste plekken van Den Haag te vinden of welke tram of bus ze moeten hebben om op hun bestemming te komen, en juist deze groep reizigers vind ik het leukst om te helpen. Kortom informatie geven aan de reizigers in de tram, bus, of op locatie. Reizigers begeleiden bij evenementen en/of informatie verstrekking bij stremmingen van bus of tram.




Je hebt deelgenomen aan één van de gastvrijheidsworkshops op station Den Haag Centraal. Wat heb je hieruit meegenomen?

Het was erg leuk om kennis te maken met de verschillende formules op het station en zeker ook met de collega's, daarvan, ik vind dat er meer samenwerking moet zijn tussen ons (HTM) de NS en NS Retail op die manier kunnen we onze reizigers beter van dienst zijn.


Heb je al verschil gemerkt op het station?

Na deze workshop heb ik mijn collega's meegegeven dat we meer open moeten staan voor samenwerking met alle winkeliers op het station en de NS medewerkers op die manier kunnen we samen het aangenamer maken voor ons reizigers.



Hoe reageren klanten op jullie gastvrije gedrag? Én hoe voelt het voor jou om bewust bezig te zijn met gastvrijheid?

Zoals boven aangegeven zijn wij een beetje ambassadeurs van Den Haag, we proberen met al onze collega's de reizigers goed te informeren en te helpen van A naar B te komen en ze een goed gevoel te geven, want de reizigers staan centraal bij ons en ik denk uiteraard ook bij de NS.


Wat is jouw gouden tip m.b.t. gastvrijheid?

Je bereikt veel meer met een pro-actieve houding én een glimlach!

“Hospitality is to do more!”

- Suleiman Shamusu Deen (asito) -

OP NAAR EEN ZEER GASTVRIJ 2020 -
SAMEN MAKEN WE HÉT VERSCHIL!