EN VERDER...

EEN GASTVRIJE (BINNEN)STAD

EEN GASTVRIJE (BINNEN)STAD LOONT!

Voel je je ergens welkom dan leidt dit tot verbinding met deze plek. Enthousiaste bezoekers worden fans, bewoners ambassadeurs en bedrijven belangrijke visitekaartjes van de stad. Daar gaat Cityhospitality (de gastvrije stad) over!


Gastvrijheid is de kunst mensen een oprecht welkom gevoel te geven. Dit draagt bij aan een excellente gastbeleving: verwachtingen overtreffen, je gezien en gehoord voelen, aandacht krijgen, verrast en verwonderd worden! De meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland, zoals Coolblue, Van der Valk, de Efteling en Bijenkorf zetten hier vol op in en zetten de ‘standaard’. In deze context is de Gastvrije stad (City Hospitality) steeds belangrijker geworden in onze economische en sociale omgeving.

Een gastvrije (binnen)stad loont! We weten dat een blije gast langer verblijft, meer spendeert, vaker terugkeert en er positief over praat. Een gastvrije stad is niet alleen belangrijk voor toeristen of dagjesmensen; gastvrijheid heeft ook een positieve invloed op het leef plezier van bewoners en het zakelijk klimaat voor bedrijven en werknemers.


De componenten van de gastvrije stad zijn:

  • Het welkome product van de stad
  • De welkome atmosfeer in de stad
  • Het welkome gedrag van de mensen in een stad

Karoline Wiegerink, Professor City Hospitality & City Marketing
Hotelschool The Hague

En hoe deze worden beleefd door bewoners, bezoekers en bedrijven. Het gaat om een opstelsom van heel veel contactmomenten. Daarin zijn live ontmoetingen vaak het meest bepalend, zo blijkt uit onderzoek.


Van winkelmedewerker tot serveerster of barman, van receptioniste tot taxichauffeur en bus conducteur; en niet te vergeten alle dienstverleners in de openbare ruimte van schoon/heel/veilig … zij zijn allen gastheer of vrouw voor hun eigen zaak of organisatie, maar ook voor de hele binnenstad van Arnhem. Ze heten welkom, geven een vertrouwd gevoel, verwijzen door, zijn op de hoogte van wat de stad allemaal te bieden heeft, vinden het leuk om ‘tips en ideeën’ te delen, … mensen met deze insteek maken vaak het verschil, net als de bezorger met een glimlach van Coolblue, de gastvrouwen van de Bijenkorf of de enthousiaste receptionisten van de Van der Valk hotels.


Mooi dat gastvrijheid een inspiratiebron is voor de Arnhemse Binnenstad… Ik ben er zeker van dat dit veel waarde gaat opleveren!


Veel succes!

VOORBEELDEN IN BEELD: TER INSPIRATIE

SERENADES VAN DE WINTERMARKT DECEMBER 2018

Dank voor je inzet afgelopen jaar en heel veel succes in de gastvrijheidsverkiezing!

2 TIPS
VOOR JOUW PLAN VAN AANPAK

Het plan van aanpak is vast al volop in voorbereiding. Jouw plan is jouw visitekaartje en schept verwachtingen! Deze tips helpen je om een uniek plan te schrijven:


  1. Kom uit je comfort zone; voor dit plan is het belangrijk dat we zien hoe jullie vorm willen geven aan city hospitality in jullie straat/ plein. Als je met gastvrijheid aan de slag gaat en dat wilt vormgeven, is ambitie belangrijk. Wat gaat het dan concreet betekenen? En is het een kleine verbetering of een radicale verandering? Blijf je in je comfort zone, dan krijg je wat je gisteren kreeg. Het voelt lekker en prettig, maar zal niet leiden tot een verandering. Ga met elkaar op zoek naar de stretch, daar ga je namelijk leren. Spreek bijvoorbeeld met elkaar af dat je bij 5 klanten per dag zorgt voor een 9+ ervaring. Geef daarvoor ruimte aan je collega om het zelf te bedenken en misschien wel een klein budget om het ook echt waar te maken. Spannend! Dus daag jezelf en je collega's uit en stap uit je comfort zone!
  2. Besmetten met het verhaal...: het plan van aanpak is straks geschreven en ingeleverd. Een mooi ingebonden werkstuk, het vertelt het verhaal van jouw straat/ plein. En dan? Hoe zorg je ervoor dat het plan van het papier komt en zichtbaar en voelbaar wordt voor jullie bezoekers? Neem in je plan mee hoe je het verhaal gaat vertellen en hoe je de ander gaat 'besmetten'! Zij moeten net zo enthousiast zijn om hun bijdrage te willen leveren. Zorg dat het verhaal enthousiasmerend en prikkelend is. Wat is de totem, de ziel van jullie straat/ plein? Maak het zichtbaar en zorg dat alle collega's zich verbinden!


Het kan enorm helpen om ook echt een totem te plaatsen. Iets zichtbaars en tastbaars zodat je continu herinnerd wordt aan het veranderverhaal. Plaats een totem en deel met elkaar de verhalen. Een totem hoeft niet een echte te zijn zoals hiernaast op het plaatje. Het kan ook een poster zijn die je zichtbaar ophangt in alle winkels of in de straat. Denk ook eens aan een symbool, van oudsher staat de ananas symbool voor gastvrijheid... zet een ananas voor iedere deur zodat iedereen er aan herinnerd wordt of je klanten/ bezoekers er vragen over gaan stellen... Zo hou je het enthousiasme vast en blijf je leren!

Hoe kan ik me inschrijven voor de workshop Gastblijheid?

Je kunt je inschrijven voor de workshop op 5 februari door op onderstaande button te klikken. Een paar dagen voorafgaand aan de workshop ontvang je nog een bevestiging!